Suomen Pankin Turun konttorin toiminta päättyy viimeistään vuoden 2007 lopussa. Konttori voidaan sulkea jo tätä aikaisemminkin, jos alueen rahahuollosta vastaavat osapuolet ovat valmiita ottamaan käyttöön uuden järjestelmän. Suomen Pankissa laaditun rahahuollon kehittämissuunnitelman mukaan Turun konttorin toiminnan jatkamiselle ei ole edellytyksiä.

Konttorin kautta kulkevan käteisen rahan määrä on vähentynyt viime vuosina, eikä tämä rahaliikenne täysin työllistä konttorin kuutta työntekijä. Palvelujen ylläpito ja toimintatapojen nykyaikaistaminen edellyttäisivät huomattavia kiinteistö- ja laiteinvestointeja.

Turun konttori on yksi Suomen Pankin viidestä aluekonttorista, jotka yhdessä vastaavat Suomessa käteisen rahahuollon tukkupalveluista pankeille ja muille rahahuollon osapuolille.

"Turun toimipiste on Suomen Pankin pienin aluekonttori, ja sen kapasiteetti on ollut vajaakäytössä. Toimipisteen jatkomahdollisuudet on nyt selvitetty perusteellisesti, mutta toiminnan jatkamiselle ei ole taloudellisia eikä käytännön edellytyksiä. Toiminnan päättyminen ei aiheuta irtisanomisia", rahahuollosta vastaava Suomen Pankin johtokunnan varapuheenjohtaja Matti Louekoski kuvaa tilannetta.

Suomen Pankin tavoitteena on, että Turun konttorin toiminnan päättyminen ei vaikuttaisi Lounais-Suomen rahahuollon asiakaspalveluun. Vastaavat palvelut voidaan järjestää laajentamalla setelien säilytysjärjestelmää sekä käyttämällä hyväksi Suomen Pankin Vantaan ja Tampereen aluekonttoreita.

Lisätietoja:
Matti Louekoski, johtokunnan varapuheenjohtaja, puh. 010 831 2005