Finlands Banks kommunikationsriktlinjer

Våra kommunikationsriktlinjer baserar sig på Finlands Banks strategi och värderingar. Kommunikationen bidrar till att främja uppfyllelsen av policymålen, upprätthålla en god medarbetargemenskap och föra en dialog med olika intressentgrupper.

Principer för Finlands Banks kommunikation

Dessa kommunikationsprinciper håller vi fast vid:

Tillförlitlighet

Vi baserar våra uttalanden på information, forskning och analyser av hög kvalitet. Vi  levererar fakta, inte tyckanden. Vår kommunikation ligger rätt i tiden och är jämlik.

Öppenhet

Vi motiverar våra beslut och berättar om vår verksamhet i olika kanaler. Vi diskuterar och är lyhörda för varandras åsikter på olika arenor i samhället och i vår egen arbetsgemenskap.

Begriplighet

Vår kommunikation håller en saklig och vänlig ton. Vi använder klarspråk. Vi förklarar förkortningarna och undviker jargon. Vi kommunicerar både på finska och på svenska och engelska. Vi utnyttjar skiktad kommunikation och visuella effekter.

Vi bygger stabilitet på beprövade fakta

Mål för kommunikationen

  1. Vi förtjänar medborgarnas förtroende genom vår verksamhet.
  2. Vi sörjer för olika intressentgruppers tillgång till nödvändig information om Finlands Banks och Europeiska centralbankens verksamhet. Vi främjar det ekonomiska kunnandet.
  3. Vi ökar genomslagskraften för vår verksamhet och för en aktiv dialog.
  4. Vi stärker medarbetarnas vi-anda och upprätthåller en positiv arbetsgivarimage genom att öppet berätta om vår verksamhet.

Finlands Banks kärnbudskap sammanfattar bankens viktiga roll: Vi bygger stabilitet på beprövade fakta.