Puhe 17.5.2023 9.12

Johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki: Avauspuhe Maksufoorumissa 17.5.2023

Johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki
Avauspuhe
Maksufoorumi 2023
Linkki tapahtumasivulle
Helsinki, 17.5.2023

Hyvää huomenta ja tervetuloa Suomen Pankin Maksufoorumiin, joka järjestetään nyt jo kuudettatoista kertaa. On hienoa nähdä paikan päällä näin suuri joukko osallistujia. 

Englanninkielisellä termillä Point of Interaction eli POI viitataan niin fyysisesti kaupan kassalla kuin verkkoasioinnissa tai muuten etänä käynnistettäviin maksutilanteisiin. Termillä voidaan kuvata hyvin myös Maksufoorumin perusajatusta. Tämä tapahtuma on maksamisen keskeinen vuosittainen vuorovaikutustapahtuma eli Point of Interaction.

Meillä on tänään kolme teemaa maksamisen eri konteksteista. Ensimmäisenä on vuorossa paneelikeskustelu kuluttajien asiointikokemuksesta ja muuttuvista maksupalveluista. Puhumme siitä, mikä ohjaa uusien maksutapojen ja asiointikokemuksen kehittämistä niin verkkopalveluissa kuin kassalla asioitaessa, ja kuinka uusia palveluita lanseerataan laajalle käyttäjäkunnalle.

Paneelikeskustelun jälkeen Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn puhuu Suomen taloudesta, maksamisesta ja kriisinkestävyydestä. Maksamisen sujuvuus on kriittistä yhteiskunnan toiminnan kannalta. Viime vuonna, Venäjän aloitettua laittoman hyökkäyssotansa Ukrainassa, saimme valitettavan muistutuksen häiriönsietokyvyn merkityksestä. Me viranomaiset ja pankit lähdimme isosti liikkeelle vähittäismaksamisen huoltovarmuuden turvaamiseksi. Korostan, että tosiaankin lähdimme liikkeelle, sillä toimintavarmuuden ja häiriöistä palautumiskyvyn varmistaminen on työtä, josta ei valitettavasti pidä koskaan ajatella, että on päästy maaliin.

Toisena teemana meillä on sähköisen tunnistautumisen kehittyminen Euroopassa ja Suomessa. Digitaalisen maksamisen eri vaihtoehdot liittyvät usein kiinteästi tunnistautumiseen. Henkilökohtaisen tilin tai maksuvälineen käyttäminen edellyttää tapoja, joilla käyttöoikeuden voi luotettavasti ja varmasti osoittaa. Vastavuoroisesti sähköisen tunnistautumisen ratkaisut tarvitsevat käyttötapauksia, eli tilanteita, joissa tunnistautumisen palveluita tarvitaan ja joissa ne voivat tuottaa lisäarvoa. Maksaminen on arkinen ja usein toistuva tilanne ja sellaisena yksi mahdollinen, jopa erinomainen käyttötapaus tunnistautumisratkaisuille. 

Kolmantena aiheena paneudumme pikamaksamiseen kolmesta eri näkökulmasta. Maksuneuvosto käynnisti viime vuoden lopulla työn, jossa selvitettiin, millä tavoin tililtä tilille tapahtuvaa pikamaksamista voitaisiin edistää ja saada kuluttajien käyttöön Suomessa laajasti, ja eri toimijoiden välillä yhteensopivasti. Vaikkemme Suomessa swishaakaan, ehkä meilläkin voidaan tulevaisuudessa maksaa ja siirtää rahaa reaaliaikaisina pikiksinä siitä riippumatta, minkä pankin asiakkaita maksaja ja rahan vastaanottaja ovat. 

Esittelemme siis tänään muun muassa tätä laajan osallistujajoukon kanssa yhdessä tehtyä työtä. Suosittelen myös tutustumaan työryhmän raporttiin (linkki raporttiin), joka julkaistaan tänään Suomen Pankin verkkosivuilla (linkki uutiseen).

Sen lisäksi, että Point of Interaction eli se POI, kattaa hyvin tämän päivän aiheet, Maksufoorumin POIntti on tosiaankin tuoda yhteen maksamisen osaajia laajalla skaalalla ja nostaa keskusteluun tärkeitä ajankohtaisia maksamisen teemoja. Kohtaamisista, keskusteluista, kysymyksistä ja haastamisesta eli interaktiosta, tai suomeksi vuorovaikutuksesta, syntyy uusia näkemyksiä, ehkä oivalluksiakin, ja toivottavasti parempi kokonaiskuva siitä, mihin toimialana olemme juuri nyt suuntaamassa. Siksi iloitsen, että teitä on täällä tänään näin paljon. 

Toivotan kaikille osallistujille antoisaa aamupäivää ja kannustan teitä nauttimaan vuorovaikutuksesta muiden Maksufoorumi-kävijöiden kanssa.