Maksamisen varautuminen häiriötilanteissa
Rahoitusalan ja viranomaisten varautuminen Suomessa on lähtökohtaisesti hyvällä tasolla. Maksamisen varautuminen on herättänyt keskustelua viime aikoina. Suomen Pankki muistuttaa, että jokaisen kannattaa myös itse varautua maksamisen häiriötilanteisiin.
”Meidän jokaisen kannattaa miettiä miten omassa elämäntilanteessa selviämme muutaman päivän, jos normaalit maksupalvelut eivät olisi käytettävissä. Maksuväline kahdesta pankista, kännykällä toimiva pikamaksusovellus tai pieni määrä käteistä voi pelastaa paljon”, sanoo Päivi Heikkinen, maksujärjestelmät-osaston osastopäällikkö.
- Avaa tili toiseenkin pankkiin ja aktivoi sen käyttö
Mikäli esimerkiksi yksittäisen pankin palvelut olisivat jonkin aikaa häiriintyneet, on hyödyllistä, että kotitaloudella on pankkitili, pankkitunnukset ja maksukortit kahdessa eri pankissa. Näiden verkko- ja mobiilipankit on hyvä aktivoida.
- Ota käyttöön pikamaksusovellus
Päivittäisten raha-asioiden huoltovarmuutta voi parantaa ottamalla käyttöön vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten mobiilisovelluksia.
- Varaa käteistä muutaman päivän tarpeisiin
Käteistä rahaa on hyvä olla kotona pieni määrä osana normaalia varautumista. Kotivaraa suositellaan 72 tunniksi. Jokaisen olisi tärkeää miettiä, millaisella summalla pärjäisi muutaman päivän ilman maksukorttia. Kotiin ei kuitenkaan kannata säilöä suuria summia käteistä.
Luotettava tunnistautuminen
Maksamisen lisäksi pankkitunnuksia käytetään vahvan tunnistautumisen välineenä myös monissa palveluissa, joissa tarvitaan luotettavaa tunnistautumista. Tunnistautumisessa voi käyttää muita vahvan tunnistamisen välineitä, kuten mobiili- tai kansalaisvarmennetta.
”Mobiilivarmenne kannattaa ottaa käyttöön paitsi häiriötilanteiden varalta niin ennen muuta tietoturvan vuoksi. Pankkitunnistusta kannattaa käyttää vain pankkiasiointiin, ja kaikki muut palvelut hoitaa erillisellä mobiilivarmenteella”, Heikkinen sanoo.