Uutinen 14.10.2024 10.00

Maksamisen varautuminen häiriötilanteissa

Rahoitusalan ja viranomaisten varautuminen Suomessa on lähtökohtaisesti hyvällä tasolla. Maksamisen varautuminen on herättänyt keskustelua viime aikoina. Suomen Pankki muistuttaa, että jokaisen kannattaa myös itse varautua maksamisen häiriötilanteisiin.

”Meidän jokaisen kannattaa miettiä miten omassa elämäntilanteessa selviämme muutaman päivän, jos normaalit maksupalvelut eivät olisi käytettävissä. Maksuväline kahdesta pankista, kännykällä toimiva pikamaksusovellus tai pieni määrä käteistä voi pelastaa paljon”, sanoo Päivi Heikkinen, maksujärjestelmät-osaston osastopäällikkö.

  1. Avaa tili toiseenkin pankkiin ja aktivoi sen käyttö

Mikäli esimerkiksi yksittäisen pankin palvelut olisivat jonkin aikaa häiriintyneet, on hyödyllistä, että kotitaloudella on pankkitili, pankkitunnukset ja maksukortit kahdessa eri pankissa. Näiden verkko- ja mobiilipankit on hyvä aktivoida.

  1. Ota käyttöön pikamaksusovellus

Päivittäisten raha-asioiden huoltovarmuutta voi parantaa ottamalla käyttöön vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten mobiilisovelluksia.

  1. Varaa käteistä muutaman päivän tarpeisiin

Käteistä rahaa on hyvä olla kotona pieni määrä osana normaalia varautumista. Kotivaraa suositellaan 72 tunniksi.  Jokaisen olisi tärkeää miettiä, millaisella summalla pärjäisi muutaman päivän ilman maksukorttia. Kotiin ei kuitenkaan kannata säilöä suuria summia käteistä.

Luotettava tunnistautuminen

Maksamisen lisäksi pankkitunnuksia käytetään vahvan tunnistautumisen välineenä myös monissa palveluissa, joissa tarvitaan luotettavaa tunnistautumista. Tunnistautumisessa voi käyttää muita vahvan tunnistamisen välineitä, kuten mobiili- tai kansalaisvarmennetta.

”Mobiilivarmenne kannattaa ottaa käyttöön paitsi häiriötilanteiden varalta niin ennen muuta tietoturvan vuoksi. Pankkitunnistusta kannattaa käyttää vain pankkiasiointiin, ja kaikki muut palvelut hoitaa erillisellä mobiilivarmenteella”, Heikkinen sanoo.

Maksamisen varautumisen kolme kohtaa, Tuomas Välimäki?  

Suomen Pankki: varautuminen

Verkko- ja mobiilipankkien häiriöt (Finanssivalvonta)

Lisätietoja

Mediapäivystys
media@bof.fi, puh. 09 183 2101