Tillgängligheten
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbplatserna suomenpankki.fi, rahamuseo.fi och BOFIT.fi och det har upprättats den 27 januari 2021. Webbplatserna omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som föreskriver att offentliga webbplatser ska vara tillgängliga.
Tillgängligheten för webbplatserna har granskats av CGI Suomi.
Tillgänglighetsstatus för de digitala tjänsterna
Dessa webbplatser uppfyller de flesta av A- och AA-kriterierna enligt de lagstadgade tillgänglighetskraven (WCAG 2.1). På webbplatsen finns vissa tillgänglighetsbrister som beskrivs närmare nedan.
Icke-tillgängligt innehåll i de digitala tjänsterna (enligt WCAG-kriterierna)
Webbplatsen uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullt ut.
Innehåll eller funktioner som ännu inte uppfyller tillgänglighetskraven:
- Användningen av tangentbordet är ställvis bristfällig.
- En del av header-innehållet blir otydligt vid förstoring.
- I en del videor saknas undertexter och/eller syntolkning.
- Skärmläsaren anger inte alla länkar.
- På sidan Eurosedlar i bilder saknas alternativt presentationssätt för bilderna på sedlar.
- Sidor skapade med PowerBI uppfyller inte tillgänglighetskraven.
Vårt mål är att rätta till de ovan uppräknade bristerna så snabbt som möjligt.
Hur har vi testat tillgängligheten?
Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en sakkunniggranskning av webbplatsens uppfyllelse av de lagstadgade tillgänglighetskraven.
Detta utlåtande har upprättats den 27 januari 2021.
Har du upptäckt tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Meddela oss och vi gör vårt bästa för att rätta till bristen.
Skicka e-post
Har du upptäckt tillgänglighetsbrister på vår webbplats? Meddela oss och vi gör vårt bästa för att rätta till bristen. Om du stöter på tillgänglighetsproblem på vår webbplats, skicka respons till oss per e-post till adressen info@bof.fi.
Tillsynsmyndighet
Om du stöter på tillgänglighetsproblem på webbplatsen, ta först kontakt med oss, dvs. webbplatsens administratör. Du får svar inom två veckor (14 dagar). Om du är missnöjd med vårt svar eller inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. (Länken öppnas i nytt fönster). På regionförvaltningsverkets webbplats finns noggranna anvisningar för hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
https://www.tillganglighetskrav.fi/
webbtillganglighet@rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten för våra digitala tjänster
Vi har förbundit oss till att förbättra tillgängligheten för våra digitala tjänster. Vi rättar till identifierade brister i samband med underhåll och utveckling av webbplatsen.