Enligt Finlands Banks interimsprognos, som publicerats idag, krymper den finländska ekonomin med 0,5 % under 2024 och återhämtningen går långsamt. År 2025 växer ekonomin med 1,1 %. Under 2026 stärks tillväxten något, till 1,8 %.

Den ekonomiska tillväxten i Finland har varit dämpad under början av året. Den privata konsumtionen och de privata investeringarna har utvecklats svagt, och den sköra tillväxten har vilat på exporten och den offentliga efterfrågan. Arbetsmarknaden har drabbats av den svaga konjunkturen och inflationen har bromsat in betydligt.

Olika faktorer stöder återhämtningen i den finländska ekonomin under de närmaste åren. Stigande sysselsättning, måttlig inflation och ökade inkomster stärker köpkraften. Dessutom förbättras exportutsikterna av den ekonomiska uppgången i euroområdet. Hushållens och företagens förtroende uppskattas sakta återhämta sig och finansmarknaden väntar sig att räntorna gradvis sjunker.

Inflation och arbetslöshet

Uppgången i konsumentpriserna har mattats av på bred front i Finland 2024. Finlands Banks inflationsprognos för innevarande år är 1,1 %. Återhämtningen i ekonomin ökar pristrycket något och skattehöjningarna pressar upp priserna. År 2025 stiger inflationen till 1,8 % för att under 2026 mattas av till 1,6 %.

Det svaga konjunkturläget har också återspeglats på arbetsmarknaden och sysselsättningen har försämrats. Arbetslösheten stiger till 8,3 % under 2024, men i takt med den stigande  konjunkturen börjar också arbetslösheten sjunka.

Riskerna för prognosen

Riskerna för prognosen ligger på kort sikt på nedåtsidan. Inom industrin och exporten syns redan en spirande vändning mot det bättre, men fortsättningen är oklar. De geopolitiska spänningarna ökar osäkerheten i utsikterna för världshandeln. De största inhemska riskerna hänger samman med hur länge konsumenternas försiktighet fortsätter och när byggnadsbranschen äntligen börjar återhämta sig.

Också positiva överraskningar är möjliga framför allt mot slutet av prognosperioden. Konsumenternas förtroende liksom konsumtionen kan återhämta sig snabbare än väntat. Om byggandet vänder uppåt snabbare än beräknat bidrar det också till att driva på den ekonomiska tillväxten. Vid vändpunkter i konjunkturen har återhämtningen i ekonomin ofta visat sig starkare än vad som uppskattats på förhand.

Finlands Banks interimsprognos, september 2024  (på finska)

Upplysningar:

Prognoschef Juuso Vanhala