Finlands Banks direktion har beslutat om en ny arbetsfördelning, som träder i kraft den 1 december 2014. De viktigaste tjänsteuppgifterna och särskilt chefsbefattningarna på Finlands Bank är tidsbundna i syfte att säkerställa att ett brett kunnande byggs upp och att verksamheten och arbetsrutinerna förnyas. Direktionen vill genom sitt beslut stödja måluppfyllelsen. Enligt det nya arrangemanget byts förmännen för samtliga avdelningschefer ut. Arbetsfördelningen ändrades föregående gång i oktober 2010.

Enligt den nya arbetsfördelningen svarar direktionens ordförande Erkki Liikanen för beredningen av penningpolitiken, den ekonomiska politiken i Finland, finansmarknadsfrågorna och den externa kommunikationen. Han är medlem av ECB-rådet, ECB:s allmänna råd och Europeiska systemrisknämnden.

Direktionens vice ordförande Pentti Hakkarainen svarar för genomförandet av penningpolitiken, investeringsverksamheten, administrationen, de juridiska och internationella frågorna och makrotillsynen. Han är också ordförande för Finansinspektionens direktion.

Direktionsmedlem Seppo Honkapohja svarar för Finlands Banks vetenskapliga forskning, kontantförsörjningen, marknadsoperationerna och betalningsrörelsen, personalfrågorna och övervakningen av riskerna i investeringsverksamheten och penningpolitiken.

Till direktionsmedlemmarna rapporterar de avdelningschefer som har det primära ansvaret för dessa funktioner.

Upplysningar: direktionens sekreterare Mika Pösö, telefon 010 831 27 00.