Makrotillsynspolitiken främjar stabiliteten i det finansiella systemet

Makrotillsynspolitiken syftar till att främja den finansiella stabiliteten genom att till exempel förebygga situationer där det finansiella systemet inte kan tillhandahålla de viktigaste finansiella tjänsterna för allmänheten och företagen. Makrotillsynsverktygen kan till exempel inriktas på utlåningen eller kapitalkraven för bankerna. Finlands Banks experter deltar i beredningen av makrotillsynsbesluten och Finlands Bank avger kvartalsvis ett yttrande om makrotillsynspolitiken.

Med makrotillsynspolitik avses sådana myndighetsåtgärder som syftar till att främja stabiliteten i det finansiella systemet som helhet. Makrotillsynspolitiken utgör ett komplement till penningpolitiken och till regleringen och tillsynen av finansinstitut.

Målet med makrotillsynspolitiken är att minska sannolikheten för finansiella kriser och deras konsekvenser för det finansiella systemet och ekonomin. Syftet är att förebygga situationer där det finansiella systemet inte kan tillhandahålla de viktigaste finansiella tjänsterna för allmänheten och företagen.

Makrotillsynsverktygen kan användas för att minska både cykliska risker och strukturella risker som har sin grund i det finansiella systemets uppbyggnad.

Vad påverkar makrotillsynsverktygen?

Makrotillsynsverktygen kan användas för att påverka t.ex. utlåningen eller skuldsättningen. I Finland används den maximala belåningsgraden, dvs. det så kallade lånetaket, för att begränsa bostadslånets belopp i förhållande till värdet av den köpta bostaden och andra eventuella säkerheter. Kapitalbuffertkraven för banker stärker i sin tur bankernas förmåga att täcka sina kreditförluster och fortsätta utlåningen till hushåll och företag i alla konjunkturlägen.

I Finland är det Finansinspektionens direktion som fattar beslut om användningen av makrotillsynsverktyg. Besluten baserar sig på en analys av risker som hotar den finansiella stabiliteten och en bedömning av nödvändiga åtgärder och konsekvenserna av dem.

Finlands Banks och Finansinspektionens experter deltar i beredningen av makrotillsynsbesluten, som äger rum kvartalsvis. Finlands Bank avger också kvartalsvis ett yttrande om Finansinspektionens direktörs förslag om tillämpning av makrotillsynsverktyg.

Störningar i det finansiella systemet sprider sig utöver landsgränserna

I det integrerade europeiska finansiella systemet kan finansinstitutens problem och störningar på finansmarknaden snabbt sprida sig från ett land och finansinstitut till ett annat. Europeiska systemrisknämnden, som huvudsakligen består av representanter för centralbankerna och de finansiella tillsynsmyndigheterna i EU-länderna, har till uppgift att identifiera gränsöverskridande systemrisker och meddela rekommendationer och varningar om makrotillsynspolitiken till myndigheterna i medlemsländerna.

Finlands Banks chefdirektör är vice ordförande i Europeiska systemrisknämnden. Många av Finlands Banks experter deltar i beredningen av ärenden som behandlas av systemrisknämnden.

Finlands Bank bedriver makrotillsynssamarbete också med myndigheterna i de nordiska och baltiska länderna och med Europeiska centralbanken. Samarbete med närbelägna länder är nödvändigt mot bakgrund av den långtgående integrationen av ländernas finansiella system. Europeiska centralbanken har för sin del vissa begränsade befogenheter att påverka euroländernas makrotillsynspolitik.